maandag 20 mei 2013

Gehaakte mandjes en pannenlap

Geïnspireerd door dit blog (Zweeds) ging ik kleine mandjes en een pannenlap haken.


Als basis voor het mandje nam ik het perfecte rondje van Haakmuts. Zodra je de gewenste breedte hebt, stop je met meerderen en haak je door tot de gewenste hoogte. Als randje kun je elk willekeurig patroon gebruiken of naai er een kantje aan. Het randje van het roze mandje is iets van mezelf. Heb opgeschreven hoe ik het heb gedaan, maar moet nog even checken of de beschrijving van het patroon klopt.

Het roosje is het roosje zoals staat beschreven bij Atelier Valerie, echter wel iets kleiner. Gewoon beginnen met 33 lossen in plaats van de 43 lossen en dan verder haken volgens patroon. Op deze manier krijg je een wat kleiner roosje.

De pannenlap is overigens gehaakt met een variatie op vasten welke Wieke van Keulen gebruikt en uitlegt in haar haakrol (no 2). Zie hier de uitleg. Denk eraan dat je wel elke toer met 1 vaste aan het begin start en eindigt met 1 vaste aan het einde. Hier tussen haak je 40 vasten volgens het patroon van Wieke. Als je zo blijft tellen en regelmatig haakt, krijg je een keurige rechte lap.

Nu nog even een vierde lapje maken voor de vriendschapsdeken van Tineke. Want op één been kun je natuurlijk niet staan.



10 opmerkingen:

  1. Tjeetje meis wat mooi gehaakt allemaal!
    Petje af hoor!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw!
    Wat ontzettend mooi en netjes gehaakt!
    Heel erg leuk om te zien dat mandjes en pannelappen niet oudbollig hoeven te zijn ♥
    Uh.. wat lees ik?
    Uiltje?? :D xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er super uit! Lieve kleurtjes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ben jij goed bezig en wat lief dat je reclame voor me maakt, ik zal even je mail adres zoeken en mijn adres mailen
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan geen mail adres vinden, dus doe ik het maar even zo
    Tineke Bolleboom
    Berkhoutlaan 44
    8304CH Emmeloord
    Doe als je lapjes terug wilt je adres ook even mee, of als je een ander aardigheidje wilt, dat doe ik n.l ook in ruil!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vind het prachtig geworden en krijg meteen ook zin om het te gaan maken !!

    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eindelijk kom ik hier aanwaaien en je gehaakte
    mandjes zijn gewoon echt prachtig!
    Lieve groetjes, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vrolijke mandjes!
    Ik volg ;-)
    groetjes,
    Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zat eens te zoeken naar gehaakte mandjes en toen kwam ik hier uit.. Mooi hoor!
    Groet, Soe
    Lifebysoe.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen