donderdag 19 september 2013

Matroesjka's of zijn het Baboesjka's ?

LOL.... waarom hebben die Russiche poppen twee verschillende namen? Ik noemde ze altijd Baboesjka's, maar zie online ook heel vaak Matroesjka's voorbij komen.
Ga je verder kijken dan je neus lang is, dan zijn beide benamingen goed.
Prima! Alleen lijken die benamingen natuurlijk helemaal niet op elkaar. *wilookweleensietstezeurenhebben* :D

Terug naar waar het om begon. Gerda van Haakfeest haakte een paar kleine Matroesjka's/Baboesjka's.
Toen ik de schatjes van Gerda zag, wilde ik ze ook haken. Maar ik wilde ze niet plat, maar rond (amigu nogwat gedoetje). Dus vriend Google geraadpleegd en toen stuitte ik op een heel erg leuk patroontje (vind ik zelf).

Haaknaalden en wat kleurtjes katoen gepakt en hoppa, de Matroesjka's/Baboesjka's vlogen van de naald. Zomaar vier stuks achter elkaar:


Een rode Baboesjka


Een paarse versie (die de ogen lijkt te hebben van een Chineesje).


Nog een rode Baboesjka, maar dan met pailletjes.


Een groene Baboesjka.

Ze zijn geweldig leuk om te maken!
Wil eerdaags gaan proberen een grotere versie te maken, want deze zijn wat aan de kleine kant.
Dat maakt ze echter niet minder leuk. Haakt ook lekker snel :)


En alle vier de Russiche "dametjes" op een rij.

Het patroon van de Matroesjka's/Baboesjka's vind je hier:
Het patroon is wel in het Spaans, maar er staat een duidelijk telpatroon bij.
  
Inmiddels heb ik wel aan de ontwerpster van dit patroon gevraagd of ik een Nederlandse vertaling van dit patroon op mijn blog mag plaatsen.
Dus voor diegenen die geen Spaans en/of Engelse patronen kunnen lezen:
in de duim! Als ik toestemming krijg, zal ik het patroon vertalen en plaatsen.

Mijn volgende "projectje" zullen de Kokeshi's zijn, die op hetzelfde blog staan :)
Maar eerst nog even twee shawls netjes afwerken :)

22 opmerkingen:

  1. smelt!!! ik ben helemaal in love op die derde van de laatste foto <3
    wat is die mooi!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn zo schattig gemaakt!
    Zo fijntjes allemaal gehaakt, top!
    Nog een gezellige avond,
    liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn ze lief geworden zeg!
    Erg leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ow zo snoepig, vooral je roodkapje babou-dinges...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel erg leuk en het zijn Matroesjka's, oma's. Volgens een Russische collega van me, wordt Baboesjka niet gebruikt in Rusland.
    Dank je voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat maakt het uit hoe ze heten, deze Matroesjka's zijn echt super leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat zijn ze schattig!

    Het zou wel fijn zijn als je ze mag vertalen. Leest toch wat makkelijker dan dat Spaans.

    Groetjes, Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ze zijn prachtig, dat heb je heel mooi gedaan. Ga ook een kijkje nemen op die site.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zijn ze leuk!! Echt schattige dametjes. gr. Hennie p.s. hoop dat je het patroon mag vertalen... wel zo gemakkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zeker een leuk patroontje, denk ik ook op mijn todo lijstje zetten.... en wat zijn jouw versies ook leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super leuke matroesjka's of euh baboesjka's ;-) ze zien er zo leuk vrolijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat een lieverdjes en wat een leuke kleurtjes
    Gr sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat een leukerdjes zeg deze dametjes.......

    BeantwoordenVerwijderen
  14. LEUK!!!! ze zijn en blijven echte blikvangertjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk! Ze zijn inderdaad een stuk kleiner dan die trol/kabouter. (Daar schreef je dat je voorlopig alleen nog maar kleine dingetjes zou maken ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Lot-haak je deze matroesjka's ook in opdracht? ♡

    BeantwoordenVerwijderen