vrijdag 5 oktober 2018

Breipatroon col Henk (gratis)


 
1 bol = 1 stoere col. 

Col Henk is een eerbetoon aan mijn vader, die mij leerde breien met eenvoudige steken toen ik 6 jaar oud was. Iets waar ik hem nog steeds erg dankbaar voor ben.

Het breien van de col
De col wordt in het rond gebreid, van boven naar beneden en onderaan afgewerkt met een i-cord van 2 steken. In het patroon leg ik je uit hoe je dit doet.
Door de bovenkant van de col loopt een i-cord, welke apart wordt gebreid (uitleg vind je in het patroon). De col is ontworpen voor volwassenen met een hoofdomtrek welke niet groter is dan 60 cm (dan valt de col het mooist om de nek en gaat hij nog makkelijk over het hoofd).

Tijdens het breien van de eerste toeren, zul je merken dat het breiwerk gaat omkrullen. Dit is ook de bedoeling. De eerste toeren van de col krullen om, voor een mooie rand en aansluiting onder de kin. 

In de col zijn eenvoudige steken gebruikt en de iets moeilijkere steken worden duidelijk uitgelegd. Ook heb ik geprobeerd het patroon zo eenvoudig mogelijk te schrijven, hier en daar aangevuld met foto's.

Ik ben er overigens, met het schrijven van dit patroon, wel vanuit gegaan dat je wat ervaring hebt met het rondbreien van rechte en averechte steken op een rondbreinaald.



Verder heb ik bij het ontwerp van deze col, rekening gehouden met de wensen van de man hier in huis: een lekkere warm col, niet te wijd, goed te sluiten aan de bovenkant. Dat is gelukt! Man is meer dan tevreden. 

Afmetingen col:
  • Breedte (plat gemeten): boven 31 cm / onder 34 cm (na blocken). 
  • Lengte: afhankelijk van je hand van breien. Een toer meer of minder maakt hierbij niet uit. 
De hoogte van de door mij gebreide col is 30 cm (na blocken). Wordt jouw col iets langer of korter, dan is dat helemaal niet erg, want daar zie je helemaal niets van.

Benodigdheden:
  • Garen: 1 bol Lana Grossa Cappello (100 gr/150 m) - kleur: taupe-antrasiet 09. Dit is een garen wat bestaat uit 53% wol en 47% polyacryl. Een erg mooi onregelmatig garen met kleurverloop, wat de col tijdens het breien al direct een stoer effect geeft. Uiteraard kun je gerust één van de andere kleuren van Lana Grossa Cappello gebruiken. Maak de col in de kleur die je zelf mooi vindt. 
  • Restje dunne katoen welke je gaat gebruiken als hulpdraad. Je mag in plaats van een hulpdraad ook een steekmarkeerder gebruiken, let er dan wel op dat je hiermee geen gaatjes krijgt in je breiwerk. Mocht er iets misgaan in je breiwerk en moet je onverhoopt een aantal toeren uithalen, dan is een hulpdraad altijd wel een goede verwijzing naar waar een toer begint en eindigt. 
  • Naalden:  
    • 1 rondbreinaald no. 6 – (lengte minimaal 60 cm, maar ik gebruikte zelf 80 cm omdat ik dit prettiger vind breien. Mijn advies is dan ook: neem gewoon de lengte welke je zelf prettig vindt breien). 
    • 2 sokkennaalden no.6 (optioneel, ze zijn wel erg handig om snel een i-cord mee te breien). 
    • 1 stopnaald. 
Proeflapje (is belangrijk, zodat je zeker weet dat de col gaat passen):
10 steken in tricotsteek is 10 cm breed (hoogte is niet belangrijk).
Klopt je stekenverhouding niet, probeer dan naalden die een halve  of hele naald groter zijn. Kleinere naalden gebruiken is niet aan te raden, dan heb je kans dat het breiwerk te stug wordt. Zet in dat geval minder steken op per 10 cm, maar zet wel altijd een even aantal steken op.

Gebruikte steken:
  • Recht 
  • 2 steken recht samenbreien 
  • Recht verdraaid breien (steek de naald door de achterste lus van de te breien steek en brei recht). 
  • Averecht 
  • Steek averecht afhalen 
  • Steek verdraaid averecht breien (steek de naald van achter naar voren in de achterste lus van de te breien steek en brei averecht). 
  • Omslag (leg de draad onder je naald door naar voren, leg de draad dan over je naald naar achteren en ga verder met de volgende steek). 
  • Dubbele omslag (leg de draad onder je naald door naar voren, leg de draad dan over je naald heen naar achteren, haal de draad weer onder je naald door naar voren, leg de draad dan weer over je naald heen naar achteren en ga verder met de volgende steek). 
  • Omslag laten vallen. 
Foto's in dit patroon
De foto's in de uitleg zijn gemaakt met gekleurd en ander garen. Niet het mooiste garen om deze col te breien, maar wel garen waarmee het duidelijk wordt hoe je een steek moet breien.

Patroon I-cord 
Om er zeker van te zijn dat je voldoende garen overhoudt voor het breien van het i-cord dat bovenaan door de col wordt geregen, kun je het beste beginnen met het breien van het i-cord. Dit gaat het makkelijkst als je sokkennaalden gebruikt of breinaalden zonder knop. Gebruik je een rondbreinaald dan is het wel te doen, manier van breien is hetzelfde, maar prettig werken is het niet.

Zet 3 steken op met naald no. 6 (sokkennaalden of breinaalden zonder knop). Zorg ervoor dat je na het opzetten een draad van ongeveer 15 cm overhoudt voor het afhechten. Afhechten van de draad doe je pas als de hele col klaar is! Je snapt aan het einde van de col wel waarom.

Toer 1: Draai je werk NIET, maar schuif de steken naar het begin van je naald en brei 3 steken recht. 
Toer 2: Draai je werk NIET, maar schuif de steken naar het begin van je naald en brei 3 steken recht. 
Toer 3: Draai je werk NIET, maar schuif de steken naar het begin van je naald en brei 3 steken recht. 
Toer 4: Draai je werk NIET, maar schuif de steken naar het begin van je naald en brei 3 steken recht. 

Zie ook de foto's hieronder voor eventueel meer duidelijkheid.


Zet 3 steken op voor het breien van
het i-cord. 
Schuif de steken naar het begin
 van je naald en brei 3 steken recht. 
Je hebt nu 3 steken gebreid. 
Schuif de steken weer naar het begin
van je naald en brei 3 steken recht. 











Tip: trek af en toe onder het breien even stevig aan je i-cord. Het garen kan er tegen en zo krijg je een mooi regelmatig i-cord.

Herhaal toer 4 tot je i-cord een lengte heeft van ongeveer 130 cm en hecht af als volgt (zie ook de foto's onder deze tekst voor meer duidelijkheid):
Knip de draad af, met een lengte van ongeveer 20 cm. De steken staan nog op je naald. Schuif de steken naar het begin van je naald. Haal de draad door een stopnaald. 
Steek de stopnaald door steek 1, 2 en 3, van rechts naar links. Trek de breinaald uit je werk  en trek de draad losjes aan. Knip de draad NIET af! Je hebt hem bij de afwerking van de col nog nodig.


Steek de naald door steek 1, 2 en 3.
Haal de steken van je breinaald en trek
de draad losjes aan
Je i-cord is klaar.
Knip de draad nog NIET af! 


















Zo brei je de col: 
Zet met rondbreinaald no. 6 losjes 70 steken op.

Toer 1: brei in het rond de hele toer recht.
Toer 2: leg de hulpdraad tussen de steken en brei de hele toer recht
Toer 3: leg de achterste hulpdraad naar voren tussen je steken en brei de hele toer recht.
Toer 4: leg de voorste hulpdraad naar achteren tussen je steken en brei de hele toer recht.
Toer 5. leg de achterste hulpdraad naar voren tussen je steken en brei de hele toer recht.
Toer 6: leg de voorste hulpdraad naar achteren tussen je steken en brei de hele toer recht.

Tip: de hulpdraad haal je na elke toer naar achteren of naar voren (om en om). Ik geef nu niet meer aan of de draad naar voren of achteren moet, maar vermeld bij elke toer alleen de kreet “hulpdraad”.

Toer 7: hulpdraad en brei de hele toer recht.
Toer 8: hulpdraad * brei 2 steken recht samen, maak 1 dubbele omslag *. Herhaal * * tot het einde van de toer.
Toer 9: hulpdraad * brei 1 steek recht, brei de dubbele omslag als volgt: 1e omslag recht, 2e omslag laten vallen *. Herhaal * * tot einde toer.
Toer 10: hulpdraad, brei alle steken averecht.
Toer 11: hulpdraad, brei alle steken averecht.
Toer 12: hulpdraad, brei alle steken recht.
Toer 13: hulpdraad, * brei 1 steek recht, breng je draad naar voren, haal 1 steek averecht af, breng je draad naar achteren en trek deze niet te strak aan *. Herhaal * * tot einde toer.
Toer 14: hulpdraad, brei alle steken recht.
Toer 15: hulpdraad, * breng je draad naar voren, haal 1 steek averecht af, breng je draad naar achteren en trek deze niet te strak aan, brei 1 steek recht. Herhaal * * tot einde toer.
Toer 16: hulpdraad, brei alle steken recht.
Toer 17: herhaal toer 13
Toer 18: herhaal toer 14
Toer 19: herhaal toer 15
Toer 20: herhaal toer 16
Toer 21: herhaal toer 13
Toer 22: herhaal toer 14
Toer 23: herhaal toer 15
Toer 24: herhaal toer 16
Toer 25: herhaal toer 13
Toer 26: herhaal toer 14
Toer 27: herhaal toer 15
Toer 28: herhaal toer 16
Toer 29: herhaal toer 13
Toer 30: herhaal toer 14
Toer 31: hulpdraad, brei alle steken averecht.
Toer 32: hulpdraad, brei 3 steken recht, maak 1 omslag, *brei 7 steken recht, maak 1 omslag*. Herhaal * * tot einde toer. Je hebt nu 80 steken op de naald (dat is inclusief de omslagen).
Toer 33: hulpdraad. Voordat je nu verder gaat breien: de omslagen worden gedraaid averecht gebreid om gaten in je breiwerk te voorkomen. Brei deze hele toer averecht en de omslagen verdraaid averecht (Je hebt 80 steken op je naald staan)
Toer 34: hulpdraad, *brei 1 recht, 1 averecht*. Herhaal * * tot einde.
Toer 35: hulpdraad, *brei 1 recht, 1 averecht*. Herhaal * * tot einde.
Toer 36 t/m 51: hulpdraad, *brei 1 recht, 1 averecht*. Herhaal * * tot einde.

Afkanten van de col met een i-cord van 2 steken. 
Toer 52: zet breiend 1 steek op als volgt: 
steek je naald tussen de 1ste en 2e steek , sla de draad om de naald en haal de lus naar voren (foto 1 en 2)
Zet de net gemaakte lus op je linker naald (is 1 steek gemeerderd). (Foto 3 en 4). 


Foto 1
steek je naald tussen de 1ste en 2e
steek
Foto 2
Sla de draad om de naald en
haal de lus naar voren.

Foto 3
Zet de net gemaakte lus op je
linker naald.
Foto 4
Je hebt nu 1 steek gemeerderd.

Brei nu de net opgezette steek verdraaid recht (recht breien door de achterste lus), brei de volgende 2 steken verdraaid recht samen (door de achterste lus), zet de 2 steken van je rechternaald terug op je linkernaald.
* Brei de 1ste steek verdraaid recht, brei 2 steken verdraaid recht samen, zet de 2 steken van je rechternaald terug op je linkernaald*. Herhaal * * tot je 2 steken over hebt (foto 5).

Knip nu de draad (zorg voor een wat langere draad) af en haal de draad door je stopnaald. Leg je breiwerk voor je. Haal de stopnaald nu van rechts naar links door allebei de steken op je naald en verwijder de breinaald. Trek de draad niet te strak aan (foto 6).


Foto 5
Herhaal * * tot je 2 steken over hebt.
Foto 6
Haal de stopnaald nu van rechts naar
links door allebei de steken op je
breinaald en verwijder de breinaald.
Trek de draad niet te strak aan
Foto 7
Je bent nu klaar met het breien
van je i-cord en kunt gaan
afhechten. Zie beschrijving
hieronder. 




















Afhechten i-cord
Haal je stopnaald door de eerste steek onder het i-cord door 2 lussen en trek de draad voorzichtig en niet te strak aan (foto 8 en 9).
Haal de stopnaald nu van voor naar achter door eerste 2 lussen aan de rechterkant van je i-cord en trek de draad voorzichtig en niet te strak aan (foto 10).
Haal de stopnaald van achteren naar voren door de achterste lussen van je eerste steek van het i-cord en trek de draad voorzichtig en niet te strak aan (foto 11).
Haal de stopnaald nu van voren naar achteren door de bovenste 2 lussen aan de rechterkant en trek de draad voorzichtig en niet te strak aan (foto 12).
Je bent nu bijna klaar met afhechten. Werk het restant van je draad aan de achterkant weg door de onderste lussen van je i-cord (foto 14). 

Foto 8
Dit is je eerste steek van het i-cord
Foto 8
Haal je stopnaald door beide lussen van
de eerste steek onder het i-cord door
2 lussen en trek de draad voorzichtig
 en niet te strak aan.

Foto 10
Haal de stopnaald nu van voor
naar achter door eerste 2 lussen
aan de rechterkant van je i-cord
en trek de draad voorzichtig en
niet te strak aan.
Foto 11
Haal de stopnaald van achteren
naar voren door de achterste
lussen van je eerste steek
van het i-cord en trek de draad
voorzichtig en niet te strak aan.
Foto 12
Haal de stopnaald nu van voren
naar achteren door de bovenste 2 lussen
aan de rechterkant en trek de draad
voorzichtig en niet te strak aan
Foto 13
Je bent nu bijna klaar met
afhechten.


Foto 14
Werk het restant van je draad aan de
achterkant weg door de onderste
lussen van je i-cord.
Foto 15
Je bent klaar met afhechten. 

Je gebreide i-cord door de gaten in de bovenste rand halen. 

Je col is bijna klaar. Voordat je aan de col begon, heb je een los i-cord gebreid. Dit i-cord ga je nu door de gaten in de bovenste rand van de col te halen. Leg je breiwerk plat voor je en bepaal het midden van de voorkant. Pak je i-cord en haal één van de loshangende draden door je stopnaald.
Steek je stopnaald nu in het gat naast het midden van voor naar achter door het gat en trek het i-cord er doorheen.
*Sla 2 gaten over en steek je stopnaald door het derde gat naar voren. Trek het i-cord er doorheen.
Sla 2 gaten over en steek je stopnaald door het derde gat naar achteren. Trek het i-cord er doorheen.*
Herhaal * * tot er 1 gat overblijft. Je eindigt met het i-cord naar voren halen en houdt dan één gat over.
Hecht de draden aan beide zeiden van het i-cord af, door de draad van onderen naar boven door het midden van het i-cord te rijgen.
Maak eventueel nog een knoop in beide uiteinden van het i-cord.
Je col is nu bijna klaar! Het enige wat nog rest, is het blocken van de col.

Blocken van de col
Na het afhechten van de col, ga je hem blocken. Hierdoor wordt de col minder stug en draagt hij prettig om de hals. Leg de col hiervoor ongeveer 15 minuten in een badje met Eucalan en eventueel een doekje Colour Catcher. Knijp daarna de col voorzichtig uit (niet wringen), rol de col even door een droge handoek. Span de col een beetje op en in vorm met roestvrijstalen kopspeldjes. Zodra je col droog is, is hij klaar om te dragen.

Foto's? Leuk! 
Ik vind het heel erg leuk om jouw versie van de col te zien. Stuur me een foto van de col of plaats hem op instagram met #colhenk als hashtag. Alleen als je het goed vindt, zal ik jouw foto met een link naar jouw instagram plaatsen. Heb je geen Instagram? Geef me dan de url naar je blog of Facebook account, dan plaats ik die link.

Copyright ©
Het patroon van #colhenk is door mij ontworpen, dus ligt ook het copyright van het patroon bij mij. Dit betekent dat het patroon niet gekopieerd mag worden en/of zonder mijn toestemming op geen enkele manier gepubliceerd mag worden of mag worden gedeeld en/of vertaald. 
Maak je de col en plaats je van jouw creatie een afbeelding online, verwijs dan naar het patroon op mijn blog http://www.lothaakt.nl of naar mijn Instagram account https://www.instagram.com/charlotte.heins

Vragen? 
Voor vragen en/of opmerkingen over het patroon kun je een mailtje sturen naar: charlotte.heins@gmail.com of laat een reactie achter onder het blogbericht. Ik reageer altijd, al zal het niet altijd op dezelfde dag zijn.

Succes met het breien van de col en heel erg veel draagplezier voor degene die hem gaat dragen! 



2 opmerkingen: